یراق آلات

یراق آلات

چگونه یراق‌آلات مناسب را انتخاب کنیم؟

زمانی که شما یک کشو یا یک طبقه کابینت را می‌سازید باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام وزن آن کشو روی ریل آن قرار گرفته یا تمام وزن درب کابینت و کمد را جک یا لولای آن متحمل می‌شود، بنابر‌این استفاده از بهترین کیفیت یراق‌آلات امری واجب است‌. مورد دیگری که باید به آن توجه کرد زیبایی یراق‌آلات است. امروزه در ساخت انواع وسایل منزل، زیبایی در کنار کیفیت قرار گرفته و نقش به‌سزایی در فروش دارد. پس هنگام استفاده از یراق‌آلات شما باید به ظاهر و رنگ آن‌ها توجه بسیاری داشته باشید. جنس اکثر یراق‌آلات از فلز است، پس باید در مقابل زنگ‌زدگی و فرسودگی‌های ناشی از استفاده زیاد مقاوم باشند‌. ارتفاع و سایز مناسب یراق‌آلات کابینت باعـث می‌شود هنگام باز و بسته شدن زیاد، وزن به طور یکنواخت روی آن پخش شود‌.

یراق‌آلات در واقع وظیفه‌ای دوگانه برعهده دارند:

  • اول برای انجام کاربرد تعریف شده آن‌ها‌، یعنی کشیدن کشوها، باز و بسته کردن درب‌های کابینت و ...
  • دوم جهت افزودن زیبایی به محصولات(به‌ گونه‌ای که حتی ساده‌ترین کابینت و کمدها را هم می‌توان با استفاده از ریل و دسته و دستگیره‌های زیبا، تزئین کرد و نمای خوبی به آن‌ها بخشید) 

هنگامی‌که می‌خواهید اقدام به خرید یراق‌آلات کنید، صرفا نباید جنبه زیبایی و نمای آن را در نظر بگیرید. انتخاب یک دستگیره بسیار زیبا و ظریف که در عمل به هیچ کار نیاید و در هنگام باز و بسته کردن درب کابینت‌ها و کشیدن کشوها، از فرط ظرافت بشکند، هیچ فایده‌ای ندارد. علاوه بر این نصب یراق‌آلات بدون توجه به جنس، رنگ، طرح و مدل آن نیز، کاری عبث خواهد بود. 

دستگیره‌، لولا، ریل‌ها و ... باید مطابق با سبک کلی محیطی که در آن قرار خواهند گرفت، از کلاسیک گرفته تا مدرن انتخاب شود و بحث خرید این وسایل بدون توجه به کل مجموعه‌ای که در آن قرار خواهد گرفت، کار درستی نیست.

.

لولا:

لولا وسیله مفصل‌داری برای اتصال دو قطعه است به‌طوری که یکی یا هر دو قطعه بتوانند تا چند درجه حول محور لولا بچرخند. تعداد لولا با توجه به وزن در کابینت متغیر است. لولای کابینت که با چهار پیچ متصل می‌شود از مدل دو پیچ مقاوم‌تر است.(انواع لولا)

جک:

جک بیشتر برای درب‌های عمودی استفاده می‌شود و با تحمل وزن درب، باعث ثابت ماندن درب در حالت باز می‌شود. جک معمولاً از جنس فولاد ضدزنگ، برنج یا پلاستیک ساخته می‌شود. در انتخاب جک مناسب باید مواردی از قبیل وزن، نوع، کاربرد و مکانیزم عملکرد جک را مدنظر قرار داد. (انواع جک)

ریل:

درگذشته زوار چوبی متصل به بدنه و شیاری که روی بدنه کشو وجود داشت، عملکرد ریل را انجام می‌داد اما امروزه از ریل برای حرکت آسان‌تر کشو استفاده می‌شود.(انواع ریل)

دستگیره:

یکی از اجزای اصلی کابینت و کمد دستگیره است. دستگیره باید علاوه بر زیبایی، کاربردی باشد. دستگیره به عنوان نقطه ورود نیرو یا اعمال کشش یرای باز و بسته نمودن درب یا کشو در محل مورد نظر نصب می‌شود.(انواع دستگیره

پایه:

پایه کابینت یراقی برای افزایش ارتفاع کابینت است. قابلیت رگلاژ پایه، امکان هماهنگی درز بین درب‌های کابینت را فراهم می‌کند. به همین دلیل، پایه‌ها یکی از اساسی‌ترین یراق‌آلات آشپزخانه هستند.(انواع پایه)

پیچ:

پیچ برای اتصال دو قسمت به هم بکار می‌رود. موارد کاربرد آن را نیز می‌توان در صنایع مختلف مخصوصاً صنعت چوب و در قسمت‌های مختلف کار از نصب و راه اندازی کابینت گرفته تا اتصالات قطعات ماشین آلات دانست.

نکته: به شیارهای مارپیچی درون پیچ و مهره رزوه می‌گویند


علاوه برنصب یراق‌آلات مناسب که نقش موثری در زیبایی و افزایش نور آشپزخانه دارد، استفاده از آینه نیز در آشپزخانه، به ایجاد نور و بازتر شدن فضا کمک می‌کند. موضوعی که اکثرا آن را نادیده می‌گیرند

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا نظرات خود را فارسی بنویسید.
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
  • - اگر می‌خواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد، به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.