روش‌های تمیز کردن انواع دستگیره درب

دستگیره‌های درب، به خصوص در بخش‌های سرویس بهداشتی، آشپزخانه یا ورودی ساختمان به نسبت درب اتاق‌خواب جرم بیشتری می‌بندند و تمیز کردن آن‌ها به خاطر آبکاری و ظاهرشان دشوارتر است. یک دستگیره‌ی کدر حتی اگر کاملاً بهداشتی باشد، به نظر کثیف می‌آید و حس یک درب یا منزل کثیف را منتقل می‌کند. جهت برق انداختن دستگیره درب استفاده از مواد درست و روش صحیح برای جلوگیری از خراشاندن و یا آسیب زدن به آبکاری آن ضرورت دارد. می‌توانید دستگیره درب خود را به ترتیب زیر تمیز کنید:

در اینجا روش عمومی تمیز کردن دستگیره درب با هر نوع آبکاری آورده شده است.

  1. در یک کاسه کوچک تقریباً نیم لیتر آب گرم را با یک یا دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید.
  2. یک ابر را در این محلول بخیسانید و به آرامی بر روی سطح دستگیره مخصوصاً پایه و رزت آن بکشید.
  3. موی یک مسواک کهنه را به جوش شیرین آغشته کنید.
  4. از این مسواک برای تمیز کردن نواحی استفاده کنید که مواد معدنی موجود در آب روی آن‌ها رسوب بسته است. در صورت نیاز چند قطره آب بر روی مسواک بریزید.
  5. از یک تکه نخ دندان 30 سانتی‌متری برای تمیز کردن نواحی مثل شکاف‌ها و زیر دستگیره‌ها که دسترسی به آن محدود است استفاده کنید.
  6. دستگیره درب را با آب سرد و تمیز آبکشی نمایید.
  7. در نهایت دستگیره درب را به وسیله یک حوله نخی خشک کنید و برق بیندازید.

دستگیره‌های درب با آبکاری‌های مختلف در صورتی که روش تمیز کردن عمومی جواب ندهد، باید به روش‌های خاص خودشان تمیز شوند؛ مثلاً روش‌های اختصاصی که در مورد آبکاری کروم بکار می‌روند، برای سایر آبکاری‌ها مؤثر نخواهد بود.

تمیز کردن دستگیره برنجی و مس

اگر از این دستگیره‌ها استفاده می‌کنید و از جنس آن‌ها اطمینان دارید می‌توانید از آب صابون معمولی و روغن گیاهی برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید.

معمولاً شرکت‌های تولیدکننده دستگیره درب برای زیبایی و استحکام بالاتر از آهن در کنار دستگیره استفاده می‌کنند که شما باید با یک آهنربا دستگیره‌ها را امتحان کنید. اگر آهن ربا به دستگیره نچسبید، یعنی از برنج و مس ساخته شده است و می‌توانید از شوینده‌های معمولی برای آن استفاده کنید. در مورد این دستگیره‌ها هرگز از پولیش استفاده نکنید، زیرا سابیدن سطح آن‌ها، به مرور زمان باعث از بین رفتن لایه سطحی دستگیره می‌شود.

اما اگر متوجه شدید که غیر از مس و برنج، از یک لایه پوششی دیگر نیز در دستگیره درب استفاده شده است، الکل‌های صنعتی و حلال‌های دیگر مانند اتر گزینه‌های خوبی هستند. برای پاک کردن شیارها و نقاط مخفی دستگیره می‌توانید از پارچه‌های معمولی منزل استفاده کنید.

برای پاک کردن دستگیره درب برنجی و مس دو روش ویژه خانگی وجود دارد. در روش اول، مقداری آرد، سرکه و نمک با هم مخلوط کنید و یک ماده خمیر مانند درست کنید. با توجه به حجمی که می‌خواهید تمیز کنید از این خمیر بردارید و به دستگیره‌ها بمالید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید این خمیر به مدت چند دقیقه بر روی دستگیره درب بماند و سپس با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب، خمیر را از روی دستگیره پاک کنید و از درخشش آن لذت ببرید.

در روش دوم، یک لیموی بزرگ را نصف کنید، آب آن را بگیرید و با نمک مخلوط کنید. سطح پوششی دستگیره را با این محلول شستشو دهید و اجازه دهید که این محلول همه جای دستگیره را بگیرد. سپس با استفاده از یک پارچه‌ی پنبه‌ای نرم آن را پاک کنید. لازم به ذکر است که این روش در مورد سایر لوازم آشپزخانه نیز کاربرد دارد.

تمیز کردن دستگیره استنلس استیل

یکی دیگر از موادی که استفاده از آن در دستگیره درب بسیار رایج است، استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن است که به دلیل استحکام و جلوه‌ی زیبایی که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است. تمیز کردن فولاد زنگ نزن نیاز به داشتن اطلاعات دقیق در مورد آن دارد. البته رعایت چند نکته عمومی در مورد تمیز کردن دستگیره‌های فولاد زنگ نزن ضروری است:

  • هرگز از شوینده‌های حاوی یون کلر یا حلال‌های کلردار استفاده نکنید؛
  • از پارچه‌های پشمی که برای سابیدن استیل معمولی پیشنهاد می‌شوند هرگز استفاده نکنید.
  • از شوینده‌های مخصوص اجاق گاز و فر استفاده نکنید.
  • اگر احساس می‌کنید که دستگیره درب گرم است یا در معرض آفتاب قرار داشته است؛ از آب سخت و یا سایر تمیزکننده‌ها استفاده نکنید.

هنگامی که برای دستگیره فولادی زنگ نزن خود دنبال مواد شستشو هستید، با احتیاط و اطلاعات کامل عمل کنید، زیرا این کار ممکن است به لعاب آن‌ها صدمه بزند و ظاهر مناسبی برای دستگیره درب ایجاد کند.

برای تمیز کردن دستگیره درب استنلس استیل بهتر است از محلول‌های خانگی استفاده کنید و ترجیحاً از شوینده‌ها استفاده نکنید. با توجه به سطح صاف و براق این دستگیره‌ها، استفاده از آب صابون و یک پارچه نرم ایده‌آل است. پس از پایان کار نیز می‌توانید با آب معمولی دستگیره را بشویید و با پارچه خشک کنید. اگر بعد از انجام این کار متوجه شدید که برخی از آلاینده‌ها محکم چسبیده‌اند و به این راحتی تمیز نمی‌شوند، می‌توانید محلولی از ترکیب مساوی روغن زیتون و سرکه درست کنید و به مدت چند دقیقه بر روی دستگیره درب بکشید و بعد از چند دقیقه تمیز کنید.

استفاده از آب لیمو و نشاسته نیز پیشنهاد خوبیست و به راحتی لکه‌های چربی مقاوم روی دستگیره را پاک می‌کند. فقط توجه داشته باشید که دستگیره را بعد از پایان کار بشویید و سپس خشک کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا نظرات خود را فارسی بنویسید.
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
  • - اگر می‌خواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد، به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.